10 prostych zasad zdrowego odżywiania. Część 1

Cześć! Pora przedstawić Wam 10 prostych zasad, które pomogą w zdrowym odżywianiu i dostarczaniu organizmowi niezbędnych wartości odżywczych. Przestrzegam ich od lat i dzięki temu wyglądam i czuję się doskonale!

1. Obfite śniadanie

Według statystyk co piąty Polak nie je śniadania. A to przecież najważniejszy posiłek dnia! Dzięki niemu dostarczamy organizmowi energii na cały dzień, która pozwala nam być aktywnym. Oprócz tego śniadanie wpływa na nasz układ trawienny tak, że już od rana pracuje on tak jak powinien. Jeśli nie zjemy śniadania, to później na obiad, podwieczorek, kolację zjemy znacznie więcej. Skutkuje to dodatkowymi kilogramami!

2. Mniej, ale częściej

Należy jeść 5 posiłków dziennie, regularnie i w miarę takich samych odstępach czasu. Organizm powinien się przyzwyczaić, że stale dostaje wartości odżywcze i nie musi ich magazynować. Nie podjadamy i nie przejadamy się! Nie chcemy przecież czuć się ciężko i pozwalać na to, by dodatkowe kalorie odkładały się jako dodatkowe kilogramy. Jedząc w ten sposób nie będziemy ani głodni, ani ociężali.

3. Piramida żywienia

W każdym produkcie spożywczym są inne składniki odżywcze, których potrzebuje nasz organizm. Dlatego tak istotne jest, by różnicować nasz jadłospis, a nie jeść ciągle to samo. W ten sposób organizm będzie otrzymywać wszystkie wartości odżywcze. Posiłek powinien przede wszystkim składać się z węglowodanów, czyli produktów zbożowych i witamin oraz błonnika, który znajduje się w warzywach i owocach. Dalej ważny jest nabiał, czyli mleko i wszelkie przetwory – sery, jogurty, śmietana. Są źródłem białka i wapnia, których potrzebują nasze kości. Później mamy mięso, ryby, jaja, które również są źródłem białka, ale nie powinny być spożywane zbyt często, bo są kaloryczne.
Tłuszcze, takie jak masło i olej, powinny stanowić najmniejszą składową naszego jadłospisu i być jedynie dodatkiem.

4. Cukier i sól

Cukier i sól są potrzebne w kuchni, jednak nie są pomocne w zdrowym odżywianiu. Cukier jest niestety największym źródłem pustych kalorii. Nie wprowadza do organizmu żadnych składników odżywczych, a jest niezwykle kaloryczny. Spożywanie dużych ilości cukrów prowadzi do nadwagi lub otyłości, i oczywiście do próchnicy. Sól z kolei to źródło sodu, a jego duże ilości zatrzymują wodę w organizmie i prowadzą do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Limit spożycia soli na dzień powinien wynosić 5-6 g. Niestety w Polsce wynosi znacznie więcej, dlatego warto zwracać na to uwagę!

5. Pamiętaj o wodzie!

Jak wiedzie, woda ma zero kalorii i jest bogata w wapń, magnez. Oczyszcza organizm z toksyn i hamuje rozwój miażdżycy. Zawsze, gdy tylko poczujemy pragnienie powinniśmy sięgać po wodę!

  • Wojciech Baron
    12 minut temu
    Stosuję się do większości rad. Lubię warzywa i owoce ale czasem nie daje rady zjeść tych 9 porcji dziennie jak jest zalecane. Jest jakiś sposób na to?
  • Natalia Skóra
    11 minut temu
    Zdania są podzielone 5 czy 3 posiłki - jestem zdania że każdy organizm wie ile potrzebuje. Dużo zrozumiałam po przeczytaniu książki "Uzdrawiająca żywność boskiego lekarza", który dosadnie zgadza się z stwierdzeniem "Jesteś tym co jesz" - jedzenie ma swoja duszę. W książce jest masa fajnych, prostych, a co najważniejsze pysznych przepisów polecam :-)
  • Milena Bąk
    7 minut temu
    Moje kłopoty ze zdrowiem są związane ze złym odżywianiem się. Dlatego, po konsultacji z diabetologiem i dietetykiem i przeanalizowaniu moich badań oraz codziennej diety mam ułożony cały jadłospis oraz odpowiednie treningi. Do tego wprowadziłam probiotyk acidolac, żeby zadbać o stan jelit i poprawić ich funkcjonowanie i przyswajanie. Plan naprawczy został na stałe wprowadzony do mojego życia.
  • noemptynoempty